🕓 2 min.
Wat hoort er bij mijn administratie?
Hoofdstuk: Basistheorie Boekhouden

Welke onderdelen horen in mijn administratie?

Als je begint als ondernemer kom je vrij snel in aanraking met de Belastingdienst. De Belastingdienst gaat in Nederland namelijk over alle belastingen, toeslagen en douanezaken. Bovendien zorgen ze ervoor dat iedereen op een nette manier zijn bedrijf runt, daarom moet je als ondernemer een administratie bijhouden. Maar dan komt al snel de vraag: Welke onderdelen horen allemaal bij mijn administratie?

Al jouw bedrijfsgegevens

De Belastingdienst verlangt van jou dat je alle bedrijfsgegevens in je boekhouding meeneemt. Het maakt hierbij niet uit of de informatie op papier staat of digitaal opgeslagen is, hoewel een digitale administratie wel steeds meer de standaard wordt. Om je een beetje een idee te geven van wat er dan allemaal bij je administratie zou horen, hebben we een lijstje voor je gemaakt:

  • Verzonden facturen
  • Ontvangen facturen en bonnen
  • Overzicht van je banktransacties
  • Belastingaangiftes
  • Agenda met zakelijke afspraken
  • Contracten en overeenkomsten
  • Zakelijke correspondentie
  • Financiële aantekeningen
  • Software en databestanden

Het is belangrijk dat je altijd toegang tot je administratie hebt en deze goed bewaart. De Belastingdienst zou er namelijk om kunnen vragen als ze iets willen weten. Doorgaans ben je verplicht om je administratie 7 jaar te bewaren.

Dit klinkt wellicht best streng, maar in feite is er niets aan de hand zolang je jouw gegevens netjes opslaat.

Belangrijke punten

Iedere ondernemer weet dat hij of zij een nette administratie moet bijhouden. Maar weet je ook wat er allemaal bij je administratie hoort? In dit hoofdstuk leggen we uit wat onderdeel is van je administratie. Daarvoor moet je weten:

  • wat de Belastingdienst graag terugziet in je administratie
  • waarom het belangrijk is dit goed bij te houden
TEST JE KENNIS!