🕓 2 min.
Ik ben een factuur vergeten, wat nu?
Hoofdstuk: Btw aangifte
Factuur vergeten in de btw-aangifte, wat nu?
Iedere ondernemer maakt het wel eens mee. Je hebt netjes je btw-aangifte naar de Belastingdienst gestuurd en ineens kom je nog een factuur tegen die eigenlijk ook in die btw-aangifte thuishoort. Gelukkig heeft de Belastingdienst hier twee oplossingen voor.
1. Doorschuiven naar de volgende periode
Als het bedrag aan btw van de vergeten factuur of facturen kleiner is dan €1.000, mag je de facturen gewoon bij de volgende btw-aangifte doen. Als een factuur bijvoorbeeld uit januari, februari of maart komt, maar je bent hem vergeten toe te voegen in de eerste btw aangifte van het jaar. Dan mag je facturen gewoon in de tweede btw-aangifte meenemen, mits het totale btw bedrag kleiner is dan €1.000.
In je boekhoudprogramma voer je de originele factuurdatum in, maar laat je ook weten dat je hem mee wilt nemen in de aangifte van een volgende periode. De vergeten facturen zijn na het insturen van de volgende aangifte op de juiste manier verwerkt.
2. Aan het einde van het jaar corrigeren
Als je vergeten facturen niet tussendoor wilt corrigeren mag je er ook voor kiezen om dit aan het einde van het jaar te doen. Dat doe je met de zogenaamde Suppletie van de Belastingdienst. Eigenlijk is dit niets anders dan een totaaltelling van alle btw-aangiftes. Er wordt gekeken of het totaal van de aangiftes overeenkomt met het totaal van de boekhouding op dat moment. Alle later toegevoegde of verwijderde facturen kunnen dan met een corrigerende aangifte (Suppletie) worden verwerkt in de btw-aangifte.
Eigenlijk stuur je dan een extra btw-aangifte naar de Belastingdienst. Voorheen was dit overigens de officiële manier om vergeten facturen te verwerken, maar nu is het dus één van de twee opties.
Belangrijke punten
In dit hoofdstuk is uitgelegd hoe je vergeten facturen kunt corrigeren in je btw-aangifte. We leggen uit:
- Wanneer je facturen mag doorschuiven.
- Wat een suppletie aangifte is.